tisdag 19 juli 2016

Julbudget...

Det gäller att planera i god tid när man är många. Vi är ju 2 vuxna och 5 barn  (16, 13, 7, 3 & 3 år) i vår familj. Nu har en stor del av besparingarna gått till vår utlandsresa som vi åker på i augusti. Men efter den är det fullt fokus på julen.

Jag brukar skriva upp vilka jag ska köpa klappar åt. Fundera ut en lämplig Max summa, den är ju olika beroende på person. Barnen får t.ex klappar för större summa än maken. Och de äldsta barnen får dyrare paket än de yngre.

När jag gjort detta så räknar jag ihop totalsumman och delar den på 4 månader. Augusti, september, oktober och november. Då vet jag vad som ska sättas på julkontot och de pengarna är bara till julklappar. Jag vill vara så gott som klar innan december för att kunna slå in klapparna i lugn och ro. Baka, förbereda mat osv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar